מתכונים טעימים

המדריך התזונתי לספורטאים

13 באוגוסט, 2014 מאת מתכונים טעימים

הקשר בין תזונה נכונה לפעילות גופנית נחקר במשך עשרות שנים בכל העולם, באוניברסיטאות ומכוני מחקר שונים, ובאופן עמוק ורחב. התוצאות ברורות ולא ניתנות לוויכוח – ספורטאים זקוקים להתאמת התזונה שלהם לפעילות שהם מבצעים.

לא מדובר בהמלצה, אלא בצורך אמיתי וברור, צורך של הגוף, אשר זקוק לחומרים שונים בכמויות שונות כאשר אנו מבצעים פעילות גופנית חד-פעמית, סדירה, וכמובן כספורטאים מקצועיים. חשיבות התזונה הנכונה אצל ספורטאים הינה קריטית במיוחד, והשפעותיה על היכולת של הגוף להתאושש ולהתפתח כתוצאה מהפעילות, לעומת להינזק ולהיפגע, היא ברורה ומכרעת.

דגשים תזונתיים לספורטאים:

1. אנרגיה – פחמימות הם מקור האנרגיה העיקרי שלנו, ולמרות שהגוף יודע לפרק שומנים, ואפילו חלבונים לצורך יצירת ATP (מטבע האנרגיה של הגוף), הפחמימה היא החומר הזמין והיעיל ביותר ליצירת אנרגיה על המקום. לכן, ביום בו אתם מתכננים להתאמן, חשוב לוודא כי אכלתם כמות מספקת של פחמימות לאורך היום, ונתתם לגוף שלכם את האנרגיה שהוא צריך בשביל לבצע אימון יעיל ואופטימאלי.

2. צום לפני האימון – בעת פעילות גופנית, אירובית ואנאירוביות כאחד, הגוף שלנו מכבה מערכות מסוימות לטובת מתן יתר תשומת לב, בצורה של דם בעיקר, למערכות אחרות, אלו החיוניות יותר לתהליך הספורטיבי. מערכת הנשימה, הלב, וכמובן, מערכת שריר השלד, מקבלים כולם עדיפות. מומלץ אם כך לא להעמיס על מערכות אחרות, ובעיקר מערכת העיכול, באכילה בסמוך לאימון. באופן כללי (יש לדייק לפי סוג האימונים, הגוף שלכם וכיו"ב) מוטב לצום כשעה וחצי לפני האימון, בייחוד אם מדובר באימון אינטנסיבי.

אחרי האימון – חלבון וסוכר

3. חלבונים – לא משנה אם האימון שלכם הוא אירובי או אימון כוח לבניית שריר, הגוף זקוק לחלבונים בכדי להתאושש ולפצות על הנזקים שהתרחשו באימון. בעת המאמץ, כולל בריצה, נוצרים מיני-קרעים בשרירים. הגוף מתחיל בתהליך השיקום והחיזוק של השרירים שאומנו מיד בתום האימון, ולצורך כך הוא צריך חלבונים.

שימו לב שבכדי להכניס את החלבון לתאים לשימוש הגוף זקוק לאנרגיה, כך שפחמימות חייבות ללוות את מנת החלבון שלנו אחרי האימון. סוכר ענבים הוא אחד הסוכרים הנפוצים לשימוש עם משקאות חלבון למיניהם, שכן הוא ידוע במהירות הספיגה הגבוהה שלו, מה שאומר שהגוף יקבל את כל האנרגיה שהוא צריך לאחר האימון במהירות גבוהה, כדי להתחיל לבנות את השריר מחדש.

4. שומן – מתאמנים רבים, בייחוד חובבנים, בטוחים כי השומן הוא אויב הספורט, ודבר שיש להימנע ממנו בכל מחיר. האמת היא אחרת, שכן שומן הינו חלק חיוני בתזונה, בעיקר של ספורטאים. השומן מהווה מרכיב חיוני בבניית מערכת העצבים. ספורטאים מרחיבים את רשת העצבים שלהם באופן קבוע ורב מהאדם הממוצע, לצורך תפקוד בריא ומניעת נזקים. לכן חיוני כי תשלבו שומן, עדיף שמן זית, בתזונה שלכם באופן קבוע ויומיומי.

מוגש בחסות אנאירובי פלוס

נושאים: אוכל בריא | סגור לתגובות על המדריך התזונתי לספורטאים

התגובות אינן מאופשרות.

הישארו מעודכנים

מידע שימושי:

מתכונים אחרונים